فوايد السفر

يونيو 24, 2008

انا بصراحة مش فاكر اية هم الفوايد دول لاكن اللي متاكد منة ان انت تتعرف علي ناس جديدة دي من اهم الفوايد اللي ممكن تخدها من السفر ,

و زي ما انتو عرفينا انا اصلا من اسكندرية و الكلية بتعتي في المنصورة و الحمد لله ان ربنا وفقني و اتعرفت علي ناس كتير في المنصوة من اهلها و من برة المنصورة و فعلا اتعرفت علي ناس كويسة جدا انا مش هتكلم علي كل واحد فيهم لا انا بس عايز اقول ان فعلا في رجالة انا اتعرفت عليهم و هم عرفين انا بتكلم علي مين , مش هتكلم علي انهم سعدوني في اوقات ولا وئفو جمبي و لا هتكلم عن كل الحجات دي لان صعب تتكتب هي تتحس بس .

رجالة و اصحاب لى و اضينا مع بعض اوقات زي الفل منها الكويس و منها الصعب لاكن في النهاية كان المهم ان احنا مع بعض و رغم ان ممكن اكون انا بعيد عن المنصورة لاكن لازم نتقابل و علي الاقل موجدين اونلاين

اة و انا بكتب دالواتي لائيت الابيات دي


تغرب عن الأوطان في طلب العلى***وسافر ففي الأسفار خمس فوائد
تفرج هم واكتساب معيشة***وعلم وآداب وصحبة ماجد
فإن قيل في الأسفار ذل ومحنة***وقطع الفيافي وارتكاب الشدائد
فموت الفتى خير له من معاشه***بدار هوان بين واش وحاسد

5 تعليقات to “فوايد السفر”

  1. مرتضى Says:

    الأبيات الرائعة تكفيك معرفة أهمية السفر …

    وللتنبيه.. الأبيات للإمام علي..

    تحياتي

  2. MeMe Says:

    سافر تجد عوضا عمـن تفارقـه
    وانصب فإن لذيذ العيش في النصب
    ما في المقام لذي لـب وذي أدب
    معزة فاترك الأوطان واغتـرب
    إني رأيت وقـوف المـاء يفسـده
    إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب
    والبدر لولا أفول منه ما نظـرت
    إليه في كل حين عيـن مرتقـب
    والأسد لولا فراق الغاب ما قنصت
    والسهم لولا فراق القوس لم يصب
    والتبـر كالتـبـر ملـقـى فــي
    والعود في أرضه نوع من الحطب
    فـإن تغـرب هـذا عـز مطلبـه
    وإن أقام فلا يعلو إلـى الرتـب

    —————————————–
    أنا لسة شايفة الابيات دى حالا …
    وبفتح البلوج صدفة لاقيت نفس الموضوع اللى
    كنت بفكر فيـــه …
    انا بحب السفر جدااا … وببقى فرحانة أوى وانا مسافرة ..
    ففى الأسفار خمس فوائد تفريج همًّ واكتساب معيشة وعلم وآداب وصحبة ماجد …
    يارب نولهم لنا …

    شكــرا على انتقاء الموضوع …

    تقبل مرورى ..
    سلااااااااامز ..:)

  3. elahlawy Says:

    اعتقد يا اسلام ان محدش شاف من السفر وعمايله اد ما احنا شوفنا

    :))

    لان محدش بيشوف اللي احنا بنشوفه .. ربنا ميكتب على حد ركوب القطر

    😀

    سلااااااااام …

  4. Hunikal Says:

    $مرتضي
    شكرا علي المرور و علي المعلومة المفيدة

    $MeMe
    انا برضة بحب السفر جدا لان فعلا فية فوايد كتير و يكفيني ان انا اتعرفت علي ناس محترمة جدا
    مرورك شرفني و شكرا علي الابيات الجميلة
    🙂

    $elahlawy
    لا سيبك من القطر و المغامرات دي دة موضوع تاني غير السفر
    بس بجد ايام جميلة 🙂


اترك رد

